środa, 29 kwietnia 2020

klasa 8bc_Symetria względem punktu

klasa 8c_29 i 30 kwietnia_lekcja 106 i 107
klasa 8b_30 kwietnia_lekcja 110

Temat: Symetria względem punktu

Formularz z wczorajszej lekcji jest już poprawiony. Można wpisać ćwiczenie C.
A więc zapraszam do tego formularza jeszcze raz w celu uzupełnienia (nie trzeba pisać ponownie A i B).
Również proszę, aby odpowiedź na ćwiczenie B brzmiącą TAK rozszerzyć o wyjaśnienie, w jaki sposób się to uczyni.

A teraz wpisz lekcję, datę i temat.
I tę czynność proszę robić każdorazowo, nawet jak zapomnę napisać.

Mamy dwa rodzaje symetrii.
O symetrii osiowej względem pewnej prostej już się dowiedziałeś/-aś.
Mogę złożyć kartkę wzdłuż osi symetrii i rysunki pokryją się ze sobą.












Na dzisiejszej lekcji masz zapoznać się z symetrią środkową, czyli z symetrią względem punktu.
Jak najłatwiej sprawdzić, czy dwa obrazki są symetryczne względem danego punktu?
Trzeba wziąć szpilkę, wbić w ten punkt i obrócić kartkę dokładnie o 180 stopni.
Przykładem obrazka, gdzie figury są symetryczne względem punktu nazywanego środkiem symetrii jest poniższy rysunek.










Ale środek symetrii może być w dowolnym miejscu, na przykład:











Obejrzyjcie ten film i do zeszytu przepiszcie z filmu jakie warunki muszą spełniać dwa punkty symetryczne względem środka symetrii S.
W zeszycie wykonaj zadanie 1 z 222 strony podręcznika.

Na koniec przypatrz się obrazkom poniżej. Do symetrii środkowej względem ich wspólnego wierzchołka brakuje im 10 szczegółów (oprócz nazwy strony, z której zaczerpnęłam rysunek).
Znajdź  te szczegóły i wpisz w ten formularz.