środa, 18 marca 2020

klasa 8bc_lekcja 4z

dla klasy 8b: Lekcja 4z/97          31 marca
dla klasy 8c: Lekcja 4z/92          31 marca
Temat: Podział proporcjonalny             

Przeczytaj z podręcznika stronę 140 i uwagę na górze strony 141.
Przeanalizuj oba przykłady.
Poniżej opisuję, troszkę inne podejście do rozwiązywania tych samych zadań.
Przemyśl, które podejście jest bardziej dla Ciebie zrozumiałe.

Z podręcznika:
Hania zmieszała 30 dag cukru i 120 dag mąki. W jakim stosunku zmieszała te składniki?

cukier : mąka = 30 : 120 = 30/120 = 1/4 = 1 : 4 czyli na 1 porcję cukru wzięto 4 porcje mąki
lub
mąka : cukier = 120 : 30 = 120/30 = 4/1 = 4 : 1 czyli na 4 porcje mąki wzięto 1 porcję cukru

O wiele lepiej, według mnie, wygląda to zapisane za pomocą kreski ułamkowej.

Warto uświadomić sobie od razu, że zmieszanie dwóch składników, mąki i cukru, powoduje powstanie 150 dag mieszanki, w której jest 5 porcji (1 porcja cukru i 4 porcje mąki).
W związku z czym możemy zapisać, że:

cukier : mieszanka = 30 : 150 = 30/150 = 1/5
mąka : mieszanka = 120 : 150 = 120/150 = 4/5

czyli na 5 porcji stanowiących mieszankę wzięto 1 porcję cukru oraz 4 porcje mąki.

Jeżeli nasza Hania będzie chciała zrobić mieszankę w takiej proporcji z 50 dag cukru, to możemy ułożyć tabelkę:

cukier   1 porcja    50 dag
mąka    4 porcja      x dag     i równanie 1/4 = 50/x   czyli  1*x = 4*50  czyli   x = 200

Jeżeli Hania będzie chciała zrobić 350 dag mieszanki w takiej proporcji, to  układamy tabelkę:

cukier          1      x  
mieszanka   5    350   i równanie  1/5 = x/350  czyli  1*350 = 5*x  czyli  5x = 350  czyli  x = 70

Wiemy, że musi wziąć 70 dag cukru, a ilość mąki szybko doliczymy.

Można oczywiście do tabelki wziąć mąkę i mieszankę:

mąka           4        m 
mieszanka   5       350     i otrzymamy równanie  5m = 4*350  czyli  5m = 1400  czyli  m = 280

 W ostatniej linijce od razu zastosowałam mnożenie na krzyż.

W powyższy sposób zróbmy teraz przykład a) z podręcznika.

Jak należy podzielić wstążkę o długości 60 cm w stosunku 2 : 3?

 Po przeczytaniu zadania rozumiem, że wstążka "składa" się z 5 kawałków (2 kawałki + 3 kawałki).

Układam tabelkę i równanie (od razu pomnożę na krzyż).

pierwszy kawałek      2         p cm  
cała wstążka              5       60 cm

2*60 = 5*p
5p = 120 /:5
p = 24        i drugi kawałek     60 - 24 = 36

Pierwszy kawałek ma długość 24 cm, a drugi 36 cm.

Przykład b) z podręcznika.

Jak należy podzielić sznurek długości 90 cm w stosunku 1 : 4 : 7 ?
 
Cały sznurek składa się z 12 kawałków, bo 1+4+7=12, czyli:

pierwsza część           1       y cm 
cały sznurek              12      90 cm

12y = 90 /:12
y = 7,5      i druga część   4*7,5 = 30  i trzecia część sznurka  7*7,5 = 52,5

Sznurek podzielono na części o długościach 7,5 cm, 30 cm i 52,5 cm.

INACZEJ

środkowa część          4        k cm
cały sznurek              12      90 cm

12k = 4*90
12k = 360 /:12
k = 30     i pierwsza część  30:4 = 7,5  i trzecia część 7*7,5 = 52,5

Można zrobić to zadanie robiąc trzy tabelki w jednej (troszkę innej niż powyżej).

liczba kawałków    1      4      7      12           
długość w cm         p      d      t       90

czyli mamy trzy równania dla każdej części

12p = 1*90                12d = 4*90                        12t = 7*90
12p = 90                    12d = 360                          12t = 630
p = 7,5                       d = 30                                 t = 52,5

I jeszcze trzeci zestaw powtórek naszykowanych przez CKE.